DEL

Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Hemmeligheden bag glade, friske og hårdtarbejdende medarbejdere er, at de har det godt på arbejdspladsen. En vigtig del af det er, at de er stolte at deres arbejde, det produkt, I leverer og det brand, I har.

At øge medarbejderstoltheden kræver en langsigtet, velplanlagt strategi. Det er ikke noget, I klarer fra den ene dag til den anden, og det hjælper ikke at lave små, sporadiske tiltag her og der. I skal både arbejde med den interne og eksterne branding af virksomheden, og det er afgørende, at der er en tydelig sammenhæng mellem de to.

Intern branding

En god måde at arbejde med den interne branding er at vise, at hver medarbejder har en plads i virksomheden og er værdsat som kollega. Det betyder blandt andet, at medarbejderne høres, når der skal tages beslutninger, at de har rum til at løse de opgaver, de er eksperter i, og at der tages hensyn til deres fysiske og psykiske behov. Giv for eksempel plads til fleksible arbejdstider, så både den enlige mor og fodboldtræneren kan tilpasse arbejdstiden til lige netop deres hverdag.

Du kan også optimere de fysiske rammer ved at bruge lidt energi på at gøre dem flotte og indbydende. Det skal ikke lugte langt væk af ødsleri og penge, der kunne have været brugt på medarbejderne, men på den anden side skal du heller ikke undervurdere effekten af lækre omgivelser. Brug gerne lidt penge på nogle ordentlige designermøbler, som giver en aura af kvalitet og ordentlighed, og som alle medarbejdere kender. Brug dem for eksempel til fællesområder og mødelokaler, og undgå at presse dem ned over medarbejdernes daglige arbejde, hvor funktion ofte kommer før udseende.

Brand

Det eksterne brand kan du styrke ved for eksempel at arbejde med CSR – gerne ved at støtte projekter i lokalområdet. Det giver en helt særlig stolthed, når ens arbejdsplads støtter det lokale fodboldhold og sørger for, at små projekter også kan leve i byen.

Husk også, at dine medarbejdere smitter af på dit ansigt udadtil, så hvis de er glade og tilfredse, står du automatisk bedre. Omvendt påvirker utilfredse medarbejdere brandet negativt, så sørg altid for, at du tænker lige så meget på dine medarbejdere som på kunderne.