DEL

De seneste år har de konkurrerende mobilselskaber lagt stridsøkserne på hylden. Her får du forklaringen på, hvorfor det forholder sig sådan.

De fleste store danske teleselskaber har det seneste år hævet prisen på deres abonnementer. TDC har blandt andet udnyttet en mulighed for at hæve priserne efter en mislykket funktion.

Priserne har ellers været faldende i mange år, men priserne stiger altså nu igen. Det er en tendens, der er enormt kontrastfuld, hvis vi skuler et par år tilbage. Her var priskrigen nemlig på sit højeste, og dengang var den det vigtigste våben, når teleselskaberne skulle lokke kunderne til.

Men sidste år blev priserne hævet på det billigste abonnement for nye kunder hos blandt andet Telenor. Den steg fra 109 kr. til 129 kr. Faktisk begyndte prisen dog allerede at falde i efteråret 2015, hvor prisen på det billigste mobilabonnement blev hævet med 10 kroner.

Hvorfor blev priskrigen afblæst?

Grundet TDC’s prisstigning fulgte flere af konkurrenterne med. Heriblandt prisstigninger på Telia, Telenor og Oister, der alle sammen har hævet deres priser. Det er dog ikke uden grund, at de valgte denne strategi i stedet for at indlede en ny priskrig, hvor abonnementerne sænker prisen.

Prisstigerne er nemlig en konsekvens af den ikke helt vellykkede fusion mellem Telia og Telenor. Det sker på baggrund af det ændrede marked, hvor TDC har udnyttet muligheden for at hæve priserne. Det har skabt en interessant markedsdynamik, der bliver spændende at følge.

Hvis du vil find billigste og bedste mobilabonnement for dig, så skal du bruge en prissammenligningstjeneste, hvor du kan sammenligne priser på mobilabonnementer. Der findes mange forskellige abonnementer, og du skal tage stilling til, hvor meget data du skal bruge, hvor mange sms’er du skal sende, hvor mange timers taletid du skal bruge samt om du ønsker, at der skal være et abonnement tilknyttet. Eksempelvis til Netflix, HBO eller en anden tjeneste.

EFTERLAD ET SVAR